MUTSDAS PODCAST LIVE MET MARCO KROON

Persbericht van Donderdag 16 februari 2023

Diegenen die je thuis achterlaat, de thuisblijvers, die zijn het thuisfront.

Wat doet dat met hen én met de militair op missie?

Majoor Marco Kroon is veteraan en stafofficier veteranenzaken en post-actieven.

Stefan ‘Mutsdas’ Vreugdenburg legt in de Mutsdas Podcast levensverhalen van militairen vast. Op zondag 5 maart ontvangt hij in het Nationaal Militair Museum deze drager van de Militaire Willems-Orde.

Vreugdenburg zal Kroon bevragen over het thuisfront.

Het Auditorium van het museum biedt ruimte voor 200 geïnteresseerden. Na toegang tot het museum, is de opname van de podcast gratis bij te wonen. Reserveren is niet mogelijk.

Het interview duurt ongeveer een uur en daarna is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan de majoor.

Na afloop is er gelegenheid tot het eventueel aanschaffen van één van de boeken van Marco. Signeren en met de Ridder op de foto is uiteraard ook mogelijk.

De toegang tot het museum is gratis als je in het bezit van de: Veteranenpas, Militaire Oorlogs- en Dienstslachtofferspas (MOD), Defensiepas of Postactievenpas.
Eveneens kosteloos toegankelijk als je beschikt over een: Museumkaart, VriendenLoterij VIP-kaart, Rembrandtkaart, ICOM-kaart.

Mocht je nu niet in het bezit zijn van bovenstaande, ga dan voor informatie over toegangsprijzen naar: https://www.nmm.nl/nl/bezoek/

De podcast zal live gestreamd worden door Veteranen TV & Radio, te volgen op https://vtvr.media/

Voor informatie kunt u contact opnemen met Stefan Vreugdenburg:
06 19 71 20 98 | stefan@stichtingjouwverhaal.nl |  https://stichtingjouwverhaal.nl/

of:

Conny: 06 26 96 23 26

Nationaal Militair Museum

Verlengde Paltzerweg 1

3768MX Soest

www.nmm.nl/nl/

NMM | ZONDAG  5 MAART 2023

NATIONAAL MILITAIR MUSEUM | SOEST

OPWARMER

Bron: LinkedIn account Marco Kroon
Datum: 17-02-2023

THUISFRONT

Het woord zelf is in mijn optiek al een paradox op zich. Daarom ben ik blij dat ik op 5 maart a.s. in het Nationaal Militair Museum hier extra aandacht aan mag besteden.

Stefan 'stalkt' me al enige tijd om me te strikken voor zijn podcast. Al die tijd hield ik het bewust af omdat ik van mening was dat de levensverhalen van de andere maten minstens zo boeiend en belangrijk zijn dan mijn eigen persoonlijk relaas.

Alhoewel ik overtuigd ben dat het échte verhaal met tal van essentiele, maar nooit eerder genoemde feiten, de perceptie en mening rondom mijn persoon voor velen drastisch zal doen draaien, heb ik na alle ellende simpelweg geen zin meer om daar nog energie in te steken. Men mag van me vinden wat ze willen....ik weet dat ik mezelf, mijn naasten, vrienden en bekenden nog steeds met droge ogen kan aankijken. Ik ben trots op wat ik samen met de maten al 34 jaar voor ons land heb mogen betekenen en berust me daarom in de overtuiging dat de waarheid ooit boven zal komen. We gaan dus lekker weer verder met ons leventje.

Maar de veerkracht om op deze wijze te kunnen relativeren, had ik nooit kunnen opbrengen zonder de hulp van een warm thuisfront. Niets is belangrijker dan een partner, familie en vrienden die onvoorwaardelijk achter je staan omdat ze je kennen. Een basis waar je altijd op kunt terugvallen. The Last Stand!

En ja.... het is natuurlijk ook erg vreemd.. vrijwillig je geliefde basis verlaten, om het te beschermen. Veel mensen zullen dat niet begrijpen....maar het is uiteindelijk wel waar ik, en volgens mij elke militair, het direct of indirect wel voor deed of doet!

Daarom ben ik nu dan toch eindelijk gezwicht voor het verzoek van Stefan met de voorwaarde om in zijn podcast te praten over.....Het thuisfront.
Want te vaak worden zij nog steeds over het hoofd gezien en is er alleen maar aandacht voor de veteraan. Daarnaast ben ik de laatste jaren steeds meer gaan beseffen dat het thuisfront misschien nog wel meer klappen vangt dan de militair op missie.

Ook zij 'vechten' aan een Front....maar dan Thuis!

Zij verdienen daarom niet alleen alle lof, maar ook de medailles op onze borst.

Hopelijk zien we u en uw thuisfront op 5 maart in het NMM, maar nu eerst even carnaval vieren in de mooiste stad van Nederland, Oeteldonk!

En ja.....het kikkerpak gaat weer aan en de Dixie staat al klaar.

#thuisfront
#korpscommandotroepen #koninklijkelandmacht #korpsmariniers