Bedankt
BEDANKT!
Topper!! Super bedankt voor je bijdrage.
Met groene groet, namens Stichting Jouw verhaal,
Stefan Mutsdas
- Raadplegingen: 74
Topper!! Super bedankt voor je bijdrage.
Met groene groet, namens Stichting Jouw verhaal,
Stefan Mutsdas
De levensverhalen in deze series zijn persoonlijke herinneringen van de vertellers, opgetekend in gesprekken met Stefan (Mutsdas) Vreugdenburg. Het zijn géén officiële geschiedschrijvingen.
Wetenschappelijk onderzoek — waaronder dat van prof. dr. Albert Postma (Universiteit Utrecht, Psychologische Functieleer) — toont aan dat het menselijk geheugen feilbaar is. Herinneringen worden door de tijd minder nauwkeurig en kunnen onbewust worden aangevuld of gekleurd door latere ervaringen, sociale omgeving en verbeelding. Dit staat los van de integriteit of goede trouw van de verteller.
Wat u leest is daarmee een persoonlijke reconstructie van beleefde gebeurtenissen — waardevol als individueel getuigenis, maar niet per definitie een feitelijk verslag.
Beste bezoeker, je bent zeer waarschijnlijk via de url 'www.mutsdas.nl' doorgestuurd naar deze pagina op https://stichtingjouwverhaal.nl.
Er is geen website beschikbaar op www.mutsdas.nl, dit als gevolg van de ter ondersteuning/facilitering van Stefan, op initiatief van Theo Alsemgeest, opgerichte Stichting Jouw Verhaal. O.a. deze website is door het initiatief van het bestuur van Stichting Jouw Verhaal mogelijk geworden en zo tot stand gekomen.
Veel (luister)plezier gewenst op deze website!
Tante Restante steunt de sponsorloop RONDOM van Stefan Mutsdas en het veteraneninitiatief Noeste Arbeid in Asten
STEUN STEFAN OOK BIJ ZIJN FYSIEKE EN MENTALE BUITENGEWONE "HORS CATEGORIE" KRACHTSINSPANNING
5 liter heerlijke oranjekoekroomijs
Druk hieronder op de knop 'BESTELLEN' en vul dan je 06-nummer en je afleveradres in (wordt eenmalig gebruikt en in lijn met AVG-wetgeving behandeld).
Je krijgt een verzoek van Koen Bakker via Whatsapp om de betaling van € 32,50 via de Bunq-bank te voldoen.
Zodra de betaling binnen is krijg je via de WhatsApp te horen dat je ijs op WOENSDAG 25 SEPTEMBER wordt geleverd.
Zorg dat iemand de hele dag aanwezig is.
HET KLIMAATVRIENDELIJKSTE ROOMIJS VAN NEDERLAND WORDT GEMAAKT IN LEEUWARDEN
Ons ijs "upcyclen" we. De cookie dough maken we van restanten oranjekoek en onverkocht brood, die we vervolgens als crumble en suikervervanger toevoegen - het zetmeel in brood wordt tijdens een verhittingsproces door amylase-enzymen omgezet in natuurlijke suikers - Op deze manier verspillen we minder voedsel.
En we verpakken ons ijs op een innovatieve manier door onze "inside out approach". We gebruiken kartonnen dozen die al in omloop zijn voor een tweede keer door ze binnenstebuiten te keren.
Zo hoeven er minder bomen gekapt te worden. Op deze manier werken we mee aan biodiversiteitsherstel en vergroten we het leefgebied voor onze dieren.
Om effectief te zijn in de circulaire transitie hebben voedselproducenten wereldwijd hun verantwoordelijkheid te pakken door hun bestaande assortiment te verrijken met upcycled foodproducts.
In deze opkomende markt sluit Tante Restante zich aan bij het breder gedragen initiatief:
Halving Foodwaste in Europe in 2030, met vier upcycled ijssmaken: oranjekoek, aardbei, banaan en chocola.
Voor Stefan zit het er na zo’n 500 km RONDOM het IJsselmeer voor nu even op!
Maar voor ons, die respect en waardering willen uiten voor de prestatie van Stefan en/of het prachtige initiatief ‘NOESTE ARBEID’ willen ondersteunen, is het nog niet voorbij! We kunnen nog steeds doneren, en elke donatie maakt een verschil!
Zit jouw bijdragend 'steentje' er al bij?
HELP STEFAN HELPEN OM HET PROJECT 'NOESTE ARBEID' TE LATEN STARTEN. JOUW BIJDRAGE, KLEIN OF GROOT, GAAT HIERBIJ HET VERSCHIL MAKEN. TEVENS MAAK JE DAN KANS OM EEN UNIEK T-SHIRT TE WINNEN! 'N BIJZONDER EN INTERESSANT COLLECTORS-ITEM OM THUIS EN/OF IN JE BEDRIJF/ORGANISATIE TE KUNNEN TONEN.
Als podcastmaker en voormalig dienstplichtig militair leg ik levensverhalen vast van zowel nog actief dienende militairen alsmede oud-militairen waaronder veel veteranen.
Elk verhaal is mij dierbaar. Sommige verhalen inspireren mij echter om in actie te komen. De bijzondere en prachtige missie van Loes en Martijn van der Klis is er zo één.
Beiden hebben gediend in dienst van vrede en veiligheid. Ongeschonden zijn zij de strijd helaas niet uitgekomen. Ondanks, of juist mede daardoor, willen zij lotgenoten de helpende hand toesteken.
In het Noord-Brabantse Asten gaan zij Veteranenboerderij ‘Noeste Arbeid’ realiseren. Het concept is klaar en hieronder op deze pagina in te zien.
Als ik geld zou hebben dan zou ik Loes & Martijn financieel ruimhartig ondersteunen. Vanwege een zakelijk financieel failissement in het verleden ben ik daartoe niet in staat. Vandaar dat ik het op een andere manier moet doen. Ik ga wandelen en start een crowdfundingscampagne op.
Startend en eindigend in Ermelo, loop ik in zeven dagen ‘RONDOM’ het IJsselmeer. In mijn eentje lopen, dat doe ik niet. Van zaterdag 14 september tot en met vrijdag 20 september wil ik graag samen met veteranen lopen die hun levensverhaal met mij en mijn luisteraars willen delen.
“De verhalen van veteranen en militairen moeten verteld worden. Mensen hebben écht geen idee wat wij doen!” zegt veteraan kapitein vlieger b.d. Dominique Schreinemachers, lid van het comité van aanbeveling ‘RONDOM’.
Oud-commando Robert-Jan van de Graaf is gedurende deze 7 lange en intensieve dagen en korte nachten mijn grote steun en rots in de branding.
Hij heeft ervoor gezorgd dat alles tot nu toe soepel verliep: van het brengen van mij en de meewandelaars naar de diverse locaties tot het regelen van de verzorging en het mij continue bijstaan. Zijn 24/7 inzet en toewijding maakt een groot verschil en zorgde ervoor dat ik me vooral op het wandelen en interviewen van de meewandelaars kan focussen.
Daarnaast is zijn er-zijn-als-dat-nodig/handig-is en motivatie onmisbaar. Ik zou deze uitdaging zeker niet zonder hem (hebben) kunnen volbrengen.
Kortom, Robert-Jan je steun is van onschatbare waarde en dat waardeer ik enorm.
Toen oud-ondernemer Stefan Mutsdas zijn Restaurant Blauw in Den Haag niet meer boven water kon houden, besloot hij iets heel anders te gaan doen. Nu interviewt hij veteranen voor zijn podcast Mutsdas Podcast en gaat hij 490 kilometer wandelen om geld in te zamelen.
AD | Maurice Gispen
,,Van 12 tot 20 september ga ik een sponsorloop rond het IJsselmeer doen. Zeven dagen lang loop ik zeventig kilometer per dag, terwijl ik met veteranen in gesprek ga. Ik hoop hiermee 40.000 euro op te halen voor veteraan Martijn van der Klis. Hij werd als commando afgekeurd doordat hij ‘traumatic brain injury’ heeft opgelopen, nadat hij te vaak naast ontploffende explosieven heeft gestaan.”
,,Martijn gaat met zijn vrouw een veteranenopvang opzetten. Als ervaringsdeskundige heeft hij namelijk zelf ondervonden hoe moeilijk het is om te praten over alles wat je als veteraan meemaakt. Door bezig te zijn met je handen, komen verhalen vaak makkelijker naar boven. Hij is schaapsherder geworden en zijn vrouw wil een voedselbos beginnen bij de opvang. Door geld voor ze op te halen hoop ik mijn steentje bij te kunnen dragen. Ook signeert Gijs Tuinman, staatssecretaris van Defensie, voor de sponsorloop 34 shirts die ik ga veilen.”
,,Ik ben zelf dienstplichtig commando geweest, maar ik ben geen militair en zo voel ik me ook niet. Ik heb altijd een grote fascinatie voor interviewen gehad, nadat ik een paar jaar journalistiek heb gestudeerd. Bij de jaarlijkse reünie met oud-commando’s kreeg ik altijd zo’n warm gevoel, dat ik dacht: ik ga hen bevragen over wat ze met de rest van hun leven hebben gedaan.”
,,Iedereen die een veteranenstatus heeft, mag mee wandelen en praten. Tot nu toe hebben achttien veteranen zich aangemeld, maar ik hoop dat er per dag vijf met me mee kunnen wandelen. Zij lopen elk zo’n 5 à 10 kilometer mee en worden daarna door een begeleider weer opgehaald.”
Doe mee aan het project ‘Rondom voor noeste arbeid’ en maak kans op een uniek gesigneerd T-shirt!
Onder alle donateurs worden 12 van 24 exclusief ontworpen T-shirts verloot. Deze unieke shirts zijn gesigneerd door ridders van de Militaire Willemsorde Marco Kroon, Gijs Tuinman (huidige staatssecretaris van Defensie), en Commandant Landstrijdkrachten Jan Swillens. Allen ook (oud) commando.
Nogmaals dank voor jullie financiële steun! Ben je benieuwd hoe het Veteranenboerderij Noeste Arbeid vergaat en wil je op de hoogte gehouden worden? E-mail dan je naam naar: vanderklismartijn@gmail.com
Klik op de icons aan bovenkant van kaart voor:
legenda (met (de)selectiemogelijkheden)), delen, grotere kaart
Door omstandigheden kan er 'n paar uur vertraging zitten in het verwerken van de aanmeldingen in de kaart. Toekenning meewandelroute gaat op volgorde van aanmelding.
Het best bekijk je de kaart op een groot/breed scherm van tablet en/of desktop/notebook. Om de kaart 'full-screen' te tonen klik je op het betreffende icon rechts in de titelbalk.
Je kunt op de gebruikelijke manier in- en uitzoomen, dit kan ook via de +- tekens linksonder op de kaart.
Klik voor de legenda en de te (de)selecteren presentatielagen het betreffende icon links in de titelbalk. Hier kun je dus de verschillende lagen naar wens (de)selecteren. Zo kun je dus selectief bijv. een betreffende dagroute aan- of uitzetten voor weergave,.
Klik op 'n marker voor meer info over betreffend(e) route en/of punt.
Zo kun je o.a. info krijgen over de lengte van de dagroutes.
Ook kun je de startpunten van de routes van de meewandelende veteranen aanklikken voor deze info:
Mijn streven is om dagelijks van rond 09:00 tot ongeveer 18:00 uur telkens een andere veteraan met mij mee te laten wandelen, evenredig verdeeld over de vier krijgsmachtdelen. Op dag 4 (dinsdag 17-09) zijn er geen meewandelaars, o.a. vanwege werkzaamheden op de Afsluitdijk.
Tijdens het evenement Rondom zal ik in totaal 30 veteranen interviewen terwijl we samen wandelen. Op dit moment (14 augustus) hebben 15 veteranen zich al aangemeld, maar ik ben nog steeds op zoek naar meer deelnemers!
Iedere veteraan is welkom om mee te lopen, ongeacht of je een gevechtsinsigne hebt. Ben jij een veteraan die verantwoordelijk was voor cruciale ondersteuning, zoals logistiek, communicatie, medische zorg, of het onderhouden van de link met het thuisfront of andere essentiële diensten die bijdroegen aan het succes van de operatie of missie? Neem dan contact met me op.
Jouw veiligheid is onze hoogste prioriteit. De route is zorgvuldig door ons verkend en we hebben de etappes geselecteerd die we als veilig beschouwen om te bewandelen.
Heb je eerst nog vragen of is e.e.a. nog niet helemaal duidelijk mail mij dan: stefan@stichtingjouwverhaal.nl. Bellen kan natuurlijk ook: Stefan06-19712098.
Op 29 juni waren wij van ‘RONDOM’ op het Malieveld te Den Haag tijdens de 20ste Veteranendag. We hebben daar interessante en waardevolle ontmoetingen gehad.
Veteranen zijn getraind bij Defensie om missies uit te voeren. Deze missies dragen bij aan een groter doel. Kameraadschap en naar elkaar omkijken zijn essentieel voor het succes van een missie.
Maar wat als je fysiek of mentaal letsel oploopt tijdens een missie? Wat als je je militaire functie niet meer naar behoren kunt uitvoeren? Dan zit je diensttijd er op. Inclusief missies en alles wat daaraan verbonden is. Je komt terecht in de ‘normale’ maatschappij. Naar elkaar omkijken, kameraadschap en bijdragen aan een groter doel is minder of niet aanwezig en niet gestructureerd.
Het wegvallen van dit missiegevoel is een groot gemis voor veteranen. Het zorgt voor een verloren/ verdwaald gevoel. Dat kan leiden tot persoonlijke uitdagingen in gezin, werk en samenleving. De gevolgen kunnen heftig zijn.
Wij - twee veteranen - geloven dat de toekomst van veteranen beter wordt als ze weer onderdeel worden van een groter doel. Dat grotere doel is gericht op de natuur en het beter leefbaar maken van de omgeving.
We denken dat veteranen weer verbinding kunnen maken met de strijdbaarheid in hen, door een nieuw missiegevoel te faciliteren. Dit strijdgevoel is wezenlijk onderdeel van de identiteit van elke (ex) militair.
Zo ontdek je samen hoe je ook buiten Defensie een positieve en waardevolle bijdrage kunt leveren aan de wereld om je heen
Loes van der Klis - van den Boomen & Martijn van der Klis
"We willen een mogelijkheid scheppen voor hen die daar behoefte aan hebben."
Karakter
De noest in een houten plank geeft de plank karakter. Het is een plek waar een zijtak aan de boom groeit. Zo zien we het ook met ervaringen. Iedere ervaring is een zijtak in de vorming van jou als mens. Valt een tak af, dan ontstaat er een noest. Als een litteken en blijvende herinnering aan dat wat ooit was.
Noeste Arbeid is een thuis voor veteranen met of zonder zichtbaar letsel. Onze bedrijfsnaam, Noeste Arbeid, slaat een brug tussen de karakters die bij ons zullen gaan komen en het werken in het voedselbos of met de natuur.
Hoe ziet Noeste Arbeid eruit?
Het is een plek waar veteranen samen bouwen aan natuur. De structuur is elke dag hetzelfde. Mensen kunnen aanhaken op het vaste programma. Zo werken ze samen naar een groter doel, een nieuwe missie.
Voor wie?
Noeste Arbeid is er voor (ex)defensie medewerkers, die zijn vastgelopen of om een andere reden niet goed kunnen deelnemen binnen de maatschappij. Wellicht is er in de toekomst ruimte voor andere geüniformeerde beroepen.
Enthousiast na deze inleiding en benieuwd naar hoe we invulling gaan geven aan ons project? We hebben een fantastische locatie op het oog. We denken dat deze zeer geschikt is om te ondervinden of ons concept aansluit bij de doelgroep.
Met jouw steun kunnen we deze droom stap voor stap realiseren. We hebben het proces opgedeeld in fases.
Voordat we onze permanente locatie kunnen realiseren, willen we een tijdelijke locatie huren om zo snel mogelijk onze activiteiten te kunnen starten. Deze fase omvat:
In deze eerste fase richten we ons op de aankoop van de grond en het opzetten van de basisinfrastructuur. Deze fase omvat:
Waarom deze fase belangrijk is: Zonder grond, huisvesting en basisvoorzieningen kunnen we niet verder. Deze fase zorgt ervoor dat we letterlijk en figuurlijk de grond onder onze voeten hebben om een veilige en ondersteunende omgeving voor veteranen te creëren.
In deze fase richten we ons op de opbouw van het leven op de boerderij en de eerste activiteiten voor veteranen. Dit omvat:
Waarom deze fase belangrijk is: Deze fase zorgt ervoor dat de boerderij niet alleen op papier bestaat, maar ook daadwerkelijk begint te functioneren als een plek waar veteranen zich kunnen heroriënteren en opnieuw verbinding kunnen maken met de natuur.
De laatste fase richt zich op het waarborgen van de duurzaamheid van de boerderij en het toekomstbestendig maken van onze ondersteuning voor veteranen. Dit omvat:
Waarom deze fase belangrijk is: Deze fase zorgt ervoor dat de boerderij niet alleen nu, maar ook in de toekomst kan blijven bestaan als een duurzame en ondersteunende plek voor veteranen. Jouw bijdrage helpt ons om een solide basis te leggen voor langdurige ondersteuning van onze veteranen.
Volg mij en de veteranen als we wandelend onderweg zijn op de route. Dit kan met de app Polarsteps. Deze app is voor download beschikbaar in Apple's APPSTORE en Android's PLAYSTORE (klik op betreffende icon):
![]() |
![]() |
| POLARSTEPS APPLE | POLARSTEPS ANDROID |
VOLG STEFAN LIVE MET POLARSTEPS
Initiatiefnemer Hans van Haalen steunt ons door het ter beschikking stellen van Voertuig Anjers en pins.
Deze willen we aan de meelopende te interviewen veteranen geven, als dank voor hun medewerking.
Hans, super bedankt!
Om te benadrukken dat ‘RONDOM’ een defensiebreed karakter heeft, heb ik een tiental veteranen verzocht om lid te worden van een ‘comité van aanbeveling’. Hopende dat zij hun netwerk willen activeren om zodoende zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen voor ‘Noeste Arbeid’.
Onderstaande personen hebben hun medewerking hieraan verleend:
Hier staat straks belangrijke actuele informatie voor de meewandelaars.
Een tocht als ‘RONDOM’ kan niet zonder sponsors om de wandeling met geld en goederen te ondersteunen.
In de tijd tot de start op 14 september ga ik via de socials gericht op zoek naar specifieke sponsors.
Op dit moment ben ik verheugd met de ondersteuning van onderstaande ondernemers: